Pratbyrån.se

Pratbyrån.se (http://www.pratbyran.se/index.php)
-   Under ytan (http://www.pratbyran.se/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Säg nåt dårå' II (http://www.pratbyran.se/showthread.php?t=4964)

orat 2012-11-23 23:49

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 641791)
Är lite sugen på att resa någonstans, nu när jag är utan hund. Undrar om det inte är en lugn söderhavsö som lockar mest.

Kanske det skulle passa med en kuststräcka i sydostasien, där jätteräkodlingar sabbat mangroven och kusten alltså saknar skydd mot tyfoner?

Foz 2012-11-24 00:02

Åk till Sri Lanka.

Ett underbart land som behöver få upp turismen för att utvecklas efter tsunamin. En kompis som är på väg att få medborgarskap bor där sen tsunamin efter att ha jobbat där i fyra och ett halvt år med utveckling efter den. Han har pensionerat sig där.

Tänk på att en ny fiskebåt kostar 3000 skr för en fiskare...

Du kan få insidestips på hotell, sevärdheter och annat. Just PM me.

Foz 2012-11-24 03:49

En kompis som är på väg att få medborgarskap har pensionerat sig där. Han har bott på många ställen och besökt 90% av världens länder, inklusive stängda, som Nordkorea.

Det är billigt att leva där och t ex en färdigstyckad höna kostar några kronor - den kacklade när du kom in i affären. Frukten är så färsk att den ramlar i munnen. Massor av tesorter. Och det finns bara ca 400 ministrar...

Nu när de Tamilska Tigrarna officiellt är utslagna är det lugnt. Inga vita VW-bussar för längre bort människor om natten. Nej, det var inte TT - det var regeringssoldater som hämtade påstådda TT-sympatisörer, som sen aldrig syntes till mer.

Foz 2012-11-24 03:53

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 641795)
Det är sant. Jag har inte rest mycket, men Grekland gillar jag. Greker är sansade.

http://www.zakynthos.se

Du kan åka till en liten ö med ett hotell som drivs av ett av mina f d glin. Hälsar du från mig för du säkert bra service. Och så gör du en god gärning och bär in hinkar med pengar.

William 2012-11-24 08:30

Först säger jag som vanligt God Morgon sen är jag lite bekymrad.

En granne/god vän dog knall och fall på bussen till Södertälje nu i veckan, och skall begravas den 14/12.
Samma dag som jag fått tid på Karolinska i Huddinge. Väntat ganska länge på den tiden. Ändrar jag tiden får jag nog ingen ny före mitten av januari eller senare.

Foz 2012-11-24 12:10

Citat:

Ursprungligen skrivet av William (Inlägg 641838)

En granne/god vän dog knall och fall på bussen till Södertälje nu i veckan, och skall begravas den 14/12.
Samma dag som jag fått tid på Karolinska i Huddinge. Väntat ganska länge på den tiden. Ändrar jag tiden får jag nog ingen ny före mitten av januari eller senare.

Döingen missunnar inte att du lever vidare. Värre med släkten. Åk till Huddinge sjukhus.

orat 2012-11-24 16:44

Citat:

Ursprungligen skrivet av William (Inlägg 641838)

Besök ev. änka och visa ditt deltagande, skicka ett ordentligt blomster till själva begravningen och dig själv tlll Huddinge. Liv går före död.

Iprenmannen 2012-11-24 19:18

Nu har vi en ny medlem igen. Har nåt med ryska att göra igen. Är det robotar som börjat härja här? Fast det kan väl inte vara möjligt eller?

Satyricon 2012-11-24 19:51

Kanske forumets Putinvänlighet ger rüßka internauter hopp om kvalitetsdiskussioner om rüßk fantasi och verklighet?

Macus 2012-11-24 19:54

Putin är en skurk. Kanske den största skurken på länge.

Satyricon 2012-11-24 19:57

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 641881)

Jag tvivlar på att han överträffar George W Bush. Särskilt Bush i sällskap med Rumsfeld, Cheney och grabbarna.

orat 2012-11-24 20:02

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 641883)
Jag tvivlar på att han överträffar George W Bush. Särskilt Bush i sällskap med Rumsfeld, Cheney och grabbarna.

Det där är som att försöka frikänna Peter Mangs med hänvisning till att Ted Bundy är värre.

Iprenmannen 2012-11-24 20:03

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 641881)

Glodde på Skavlan igår. Jens Stoltenbers farsa uttalade sig lite om han.

Hmmm...

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7658192

freja 2012-11-24 20:13

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 641873)
Nu har vi en ny medlem igen. Har nåt med ryska att göra igen. Är det robotar som börjat härja här? Fast det kan väl inte vara möjligt eller?

Ser ut att vara en spammare, återigen. :( Jag vet inte hur man stoppar dem.

orat 2012-11-24 22:01

Citat:

Ursprungligen skrivet av freja (Inlägg 641889)

Äsch, vi är så få att vi får ta det vi kan lägga fingrarna på. Dessutom har vi ju bestämt oss för att vara ett reklamvänligt forum och spammare och reklammakare är kvistar på samma gren.

Iprenmannen 2012-11-24 23:41

Jag vill gå ut med hunden, men jag kan inte. :(

Foz 2012-11-25 00:50

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 641876)
Kanske forumets Putinvänlighet ger rüßka internauter hopp om kvalitetsdiskussioner om rüßk fantasi och verklighet?

Läs nu Mannen utan ansikte. Stig Fredriksson skriver i förordet:

"Masha Gessens bok ger svar på tal till alla som försöker finna något förskönande i Putins maktutövning."

Ta nu detta till dig.

William 2012-11-25 08:38

Jag säger att jag har svårt (haft svårt) Att komma in på PB på sista sidan. Kollar jag framsidan så står det att jag är iloggad men ingen ruta att skriva i.

William 2012-11-25 11:53

En granne till oss vars tomt ligger hörnsnett mot vår har blivit mycket dement.
Hennes man, Åke gick bort för ett par år sedan.

Igår när hon träffade Gun frågade hon två gånger vad hon hette samtidigt som hon sa att det var kul med en ny granne.
Till saken hör att vi bott här två år längre än hon.

Foz 2012-11-25 12:13

En film från Stetson. Hatten av för historia.

http://www.filmpreservation.org/pres...-of-a-hat-1920

orat 2012-11-25 18:07

Citat:

Ursprungligen skrivet av William (Inlägg 641935)
En granne till oss vars tomt ligger hörnsnett mot vår har blivit mycket dement.
Hennes man, Åke gick bort för ett par år sedan.

Igår när hon träffade Gun frågade hon två gånger vad hon hette samtidigt som hon sa att det var kul med en ny granne.
Till saken hör att vi bott här två år längre än hon.

Du får tipsa henne om PB. Hon verkar mogen.

Foz 2012-11-25 18:18

Lyssnade på en Leitzkille i Leitzmontern som stod och pratade med en annan herre.

"Idag är fotografering som att ta bilder med en dator. Vem vill ta bilder med en dator?"

Foz 2012-11-25 18:30

Har nu läst 1/3 av bruxen till LX-7 och sympatiserar starkt med Leitzkillen. Efter 80 sidor har jag läst hur man namnger ett sällskapsdjur ("jmfr 'baby' "), men fortfarande vet jag inte hur man ställer in "spara i RAW eller JPG eller båda". Jag måste ha gått vilse nånstans vid "ta solnedgångsbilder" eller "bestäm format".

Cygni 2012-11-25 18:34

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 641973)
Har nu läst 1/3 av bruxen till LX-7 och sympatiserar starkt med Leitzkillen. Efter 80 sidor har jag läst hur man namnger ett sällskapsdjur ("jmfr 'baby' "), men fortfarande vet jag inte hur man ställer in "spara i RAW eller JPG eller båda". Jag måste ha gått vilse nånstans vid "ta solnedgångsbilder" eller "bestäm format".

Det behöver du ingen "brux" för att göra. Har du hållit i en digitalkamera någon gång innan så är det en självklarhet i var man gör det.

Foz 2012-11-25 19:16

Citat:

Ursprungligen skrivet av Cygni (Inlägg 641974)
Det behöver du ingen "brux" för att göra. Har du hållit i en digitalkamera någon gång innan så är det en självklarhet i var man gör det.

Det här är första gången jag läser en bruksanvisning. Jag blev nyfiken när den följde med som DVD. Jag visste inte att det är så komplicerat att fotografera. Det där med att namnge djur, jmf baby, tyckte jag var en höjdare. Liksom hudtonsinställningen "för att få naturlig hudfärg ovanför brösten".

Cygni 2012-11-25 19:22

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 641978)
Det här är första gången jag läser en bruksanvisning. Jag blev nyfiken när den följde med som DVD. Jag visste inte att det är så komplicerat att fotografera. Det där med att namnge djur, jmf baby, tyckte jag var en höjdare. Liksom hudtonsinställningen "för att få naturlig hudfärg ovanför brösten".

Laddade ner bruxen till LX7'n. Jo, det är allt en massa skit som följer med den kameran. Med tanke på att den kameran riktar sig till "entusiasten" så tror jag inte det är många som använder alla dessa funktioner. Sånt gör man i PS efteråt.

Olympusen jag köpte för ett tag sen har även den en massa krims-krams inställningar. Det skulle vara bra om man kunde städa bort allt sådant från menyerna.

Foz 2012-11-25 20:01

Tänk att de äntligen skall riva ful-Råsunda. Och att man i tv kan se en kompis skruva loss en bit av det för att ta med den hem...

Jag har bara varit där när Freddie Mercury och Queens hedrade stället med sin närvaro. Fopåll, vad är det?

Satyricon 2012-11-25 20:57

En cyklist i Skellefteå* har blivit nermejad av en røv, rapporterar statliga medier. Den breda røven hängde ut genom ett förbipasserande bilfönster och slog effektivt ner den intet ont anande cyklisten. Polisen har identifierat förøvaren.

*) Å Östra Nygatan.

orat 2012-11-25 22:01

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 641986)
Tänk att de äntligen skall riva ful-Råsunda. Och att man i tv kan se en kompis skruva loss en bit av det för att ta med den hem...

Jag har bara varit där när Freddie Mercury och Queens hedrade stället med sin närvaro. Fopåll, vad är det?

Såg Sverige–Brasilien på Råsunda 1965. Det fick räcka med det.

Foz 2012-11-25 22:19

Citat:

Ursprungligen skrivet av orat (Inlägg 641991)
Såg Sverige–Brasilien på Råsunda 1965. Det fick räcka med det.

Det var jäävligt längesen. Är du också glad att de river betonghelvetet?

Foz 2012-11-25 22:38

Läser i DI att ettor på 22 m2 har utrop på 1,7-1,8 mille. Tänker på att jag 1973 var och tittade på en etta i Fredhäll på 25 m2 för 22,000 kronor.

orat 2012-11-26 00:48

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 641993)
Det var jäävligt längesen. Är du också glad att de river betonghelvetet?

Mnjae, det räntar ju inget, i.o.m. att de byggt en ny, med det vackert klingande namnet "Friends".

Foz 2012-11-26 00:51

Citat:

Ursprungligen skrivet av orat (Inlägg 642007)
Mnjae, det räntar ju inget, i.o.m. att de byggt en ny, med det vackert klingande namnet "Friends".

Jag har inte sett den i verkligheten, men den kan inte vara fulare än Råsis.

Hette inte Friends Swedbank Arena tills de skämdes?

orat 2012-11-26 07:00

Nu säger jag ett sockersött "God morgon", innan jag tar fram spanskröret och påbörjar dagens aga.

Foz 2012-11-26 07:43

Då kontrar jag med finskröret. Det är inte en hela Jaloviinaa.

Desolator 2012-11-26 16:01

Citat:

Ursprungligen skrivet av freja (Inlägg 641889)

Har helt enkelt satt igång att en admin eller moderator måste godkänna nyregistrerade konton för hand. Vi har ju inte så många nya så det är nog enklast så.

Hade tänkt uppgradera forumet till version 4, men senaste versionen de har fixat ihop är totalt värdelös och ful. :( Har blivit rena facebook. :bluerk:

Satyricon 2012-11-26 22:16

Det var länge sen jag sa ”Einar von Bredow”. Jag saknar hans analyser i Aktuellt.

orat 2012-11-26 22:41

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 642045)
Det var länge sen jag sa ”Einar von Bredow”. Jag saknar hans analyser i Aktuellt.

Å andra sidan slipper man hans violetta scarves.

Satyricon 2012-11-27 14:13

"Nej, det tycker jag är helt ointressant."

Sven Melander till blaskan City på frågan om han ser på Kalle Anka på julafton.

Iprenmannen 2012-11-27 16:24

Tror att hälften av dagens samtal handlat om detta,

http://www.svt.se/nyheter/sverige/hu...delsforsakring

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53.

Drivs med: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.