Pratbyrån.se

Pratbyrån.se (http://www.pratbyran.se/index.php)
-   Under ytan (http://www.pratbyran.se/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Säg nåt dårå' II (http://www.pratbyran.se/showthread.php?t=4964)

Satyricon 2012-10-13 15:49

Från 30° C i Pollença till 12° C på Sturup.
Jag ska baske mig spara ihop till en gammal stenkåk på Mallorca.

Satyricon 2012-10-13 16:55

Jag åkte till Palma med Ryanair. Det var faktiskt inte så läskigt. Enkelt utrustade Boeing 737-plan med mycket plastdetaljer som är lätta att rengöra. Inga nät för tidningar på stolsryggen framför. Det hade sannolikt varit möjligt att spola kabinen med högtryckstvätt mellan flygningarna. Rätt vad det är börjar kabinpersonalen sälja lotter. På endast 2"40 kom man från Sturup till Palma för 400 kronor plus bagage- och administrationsavgift, rena smålandsflyget.

Foz 2012-10-13 17:03

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637939)
Jag åkte till Palma med Ryanair. Det var faktiskt inte så läskigt. Enkelt utrustade Boeing 737-plan med mycket plastdetaljer som är lätta att rengöra. Inga nät för tidningar på stolsryggen framför. Det hade sannolikt varit möjligt att spola kabinen med högtryckstvätt mellan flygningarna. Rätt vad det är börjar kabinpersonalen sälja lotter. På endast 2"40 kom man från Sturup till Palma för 400 kronor plus bagage- och administrationsavgift, rena smålandsflyget.

plus bagage etc - 2500 extra? VD på Ryanair klagar ju över avgifterna.

Foz 2012-10-13 20:09

Glodde på programmet om Beatles och nån sa att de fick £50 var "in those Kalamazoo envelopes"....

http://www.kalamazoo.com.au/printing...-pay-envelopes

Kjell Krage 2012-10-13 23:03

Repris av ett program om Boris Vian nu i SVT2.
Nåt för Satyricon så klart, men han ligger väl på hålet som vanligt.

Satyricon 2012-10-13 23:36

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 637983)
Repris av ett program om Boris Vian nu i SVT2.
Nåt för Satyricon så klart, men han ligger väl på hålet som vanligt.

Låter intressant.
Boris lilla roman Dagarnas skum är förmodligen världens bästa bok. Programmet går väl på SVT Play, hoppas jag, för ett förlag har satt mig i oväntat helgarbete.

Kjell Krage 2012-10-13 23:42

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637984)
Låter intressant.
Boris lilla roman Dagarnas skum är förmodligen världens bästa bok. Programmet går väl på SVT Play, hoppas jag, för ett förlag har satt mig i oväntat helgarbete.

Man får prioritera vettö.
Men jobba på du så kanske du kan fakturera 7,5 Euro även denna månad.

Foz 2012-10-14 00:28

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637984)
Låter intressant.

Tillgänglig nästan en månad till, så du hinner. Väldigt sevärd.

"At Ur Service"

Foz 2012-10-14 13:28

Läskindustrin är skakad. Man ska - i bekämplningen av fetma - inte få köpa stora läsk längre, Nu vill läskindstrin stämma borgmästaren.

http://www.nytimes.com/2012/10/13/ny..._20121013&_r=0

Dolores Plym 2012-10-14 14:27

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 638009)
Läskindustrin är skakad. Man ska - i bekämplningen av fetma - inte få köpa stora läsk längre, Nu vill läskindstrin stämma borgmästaren.

http://www.nytimes.com/2012/10/13/ny..._20121013&_r=0

Det kommer i praktiken inte spela någon roll för hur mycket folket där dricker. Alla restauranger har fri påfyllning oavsett vilken storlek på bägare du köper.

Foz 2012-10-14 14:42

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 638016)
Det kommer i praktiken inte spela någon roll för hur mycket folket där dricker. Alla restauranger har fri påfyllning oavsett vilken storlek på bägare du köper.

Visst, serru. Som vanligt ett slag i luften.

William 2012-10-15 10:38

Varför vet ja inte men det varit svårt för mig att komma ut på nätet idag.,

Iprenmannen 2012-10-15 10:57

Märkt att DN vill ha betalt, för att man ska kunna läsa vissa artiklar. Måste vara rätt nytt.

Macus 2012-10-15 14:51

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638092)
Märkt att DN vill ha betalt, för att man ska kunna läsa vissa artiklar. Måste vara rätt nytt.

Det är egentligen ett gammalt knep. Men vi som är gratisläsare är inte vana vid det.

Satyricon 2012-10-15 15:15

När journalister i allt högre grad vägrar arbeta gratis får vi nog vänja oss vid att betala deras löner. Och inget ont i det. Vi betalar ju för musikers och andra kulturarbetares arbete.

Iprenmannen 2012-10-15 15:21

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 638116)
Det är egentligen ett gammalt knep. Men vi som är gratisläsare är inte vana vid det.

Nytt för DN menar jag, Aftonbladet har ju haft så länge.

Foz 2012-10-15 15:26

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638121)

NYT höll på att gå omkull pga av det, men nu har de funnit formen.

Iprenmannen 2012-10-15 15:39

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638121)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pap...ar-ut-pa-natet

orat 2012-10-15 20:07

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 638118)
Vi betalar ju för musikers och andra kulturarbetares arbete.

Vilken befängd tanke.

Macus 2012-10-15 20:42

Nu har man kommit på varför folk blir bensköra på äldre dar och bryter benen.

Jo det är för att målande konstnärer envisas med att använda giftiga kadmium-färger som via vattnet hamnar i rötslam som sprids på våra åkrar.
Giftet tas sedan upp av grödorna och hamnar i maten.

Jäkla miljöbovar di där målande konstnärerna!!!

Iprenmannen 2012-10-15 22:39

Min spontana reaktion är att den mängd kadmium, konstnärer släpper ut, inte är ett problem. Fan vilken tokig värld vi lever i. Vi lever verkligen i trygghetsnarkomanernas land.

http://www.svt.se/kultur/konst/kadmi...id-konstskolor

Iprenmannen 2012-10-15 22:52

Jag kanske har jättefel, men jag är inte rädd för det ofrivilliga intaget av kadmium. Någon här som är det?

Foz 2012-10-15 22:58

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638159)
Min spontana reaktion är att den mängd kadmium, konstnärer släpper ut, inte är ett problem. Fan vilken tokig värld vi lever i. Vi lever verkligen i trygghetsnarkomanernas land.

http://www.svt.se/kultur/konst/kadmi...id-konstskolor

Visst. Å andra sidan har vi idag en kemikalieindustri som spottar ut nya kemikalier som vi inte har en susning om hur de kommer att påverka oss om ett antal år.

För att citera Stefan Jarl. En kemikalie är kanske harmlös, men en kombination av flera vet vi inte hur kroppen regerar för.

Det är nog därför allergier diagnosticeras i allt högre grad som förklaring till besvär.

Satyricon 2012-10-15 23:04

Vad skulle konstvärlden (och därmed mänsklighetens själva spegel) göra utan kadmiumgult?
En ryslig tanke.

Iprenmannen 2012-10-15 23:14

Hur giftiga är champinjoner?
De kända giftiga champinjonerna i Sverige hör till den grupp som gulnar i köttet. Dessa svampar kan orsakar illamående, kräkningar, magont och diarré, besvären upphör oftast efter några timmar. Se mer om gift, verkan och behandling på sidan giftsvampar.

Kadmium
De arter som gulnar i köttet (bl.a. snöbollschampinjon och kungschampinjon) kan innehålla höga halter av tungmetallen kadmium, man har funnit detta även i champinjoner insamlade på 1800-talet, och man vet således att champinjoner anrikade kadmium långt innan ämnet blev känt som miljöförorening. Dessa champinjoner har ett kadmiumbindande protein, och det verkar som om svampens tillväxt stimuleras av kadmium.

Är det farligt att äta dessa svampar? Det finns inget entydigt svar på den frågan. Å ena sidan kan kadmium tas upp av blodet och anrikas i njurarna och kanske ge skador på sikt, å andra sidan har undersökningar visat att det mesta kadmiumet passerar genom mag-tarm-kanalen utan att tas upp av kroppen. Man brukar hur som helst ge rådet att inte äta dessa gulnande champinjoner alltför ofta.

Iprenmannen 2012-10-15 23:18

Bra sagt. Rentav klockrent.

"Det trygghetsnarkomana samhällets förmaningar, pekfingrar och dekret gör mig illamående, så till den grad att den i sig utgör en fara för min hälsa. Att leva är farligt, man kan faktiskt dö! Vi bombarderas daglig av nya, vetenskapliga rön om livets risker där snart allt är farligt. Vi har en tendens att ta livet på för stort allvar, ingen slipper trots allt levande härifrån. Ta en minut och tänk på saken"

Macus 2012-10-15 23:24

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638178)
Bra sagt.

"Det trygghetsnarkomana samhällets förmaningar, pekfingrar och dekret gör mig illamående, så till den grad att den i sig utgör en fara för min hälsa. Att leva är farligt, man kan faktiskt dö! Vi bombarderas daglig av nya, vetenskapliga rön om livets risker där snart allt är farligt. Vi har en tendens att ta livet på för stort allvar, ingen slipper trots allt levande härifrån. Ta en minut och tänk på saken"

Så resonerar bara idioter och högerkristna. Sen blir dom själva sjuka utan att ha en aning om varför.

Du jobbar själv på läkemedelsverket. Varför i helvete ska vi bekosta ett läkemedelsverk med skattepengar om ovanstående resonemang är så jävla bra?

Lägg ner skiten och gå med i jehovas så kommer alla till himlen.

:bonk: Idiot!

Macus 2012-10-15 23:27

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 638172)
Vad skulle konstvärlden (och därmed mänsklighetens själva spegel) göra utan kadmiumgult?
En ryslig tanke.

Vad fan ska vi ha alla jävla tavlor till nör alla är döa p g a miljögifter?

Det finns väl för helvete gul färg som inte är giftig som målarkluddarna på vuxendagis kan använda.

:bonk: idiot!

Iprenmannen 2012-10-15 23:31

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 638181)
Så resonerar bara idioter och högerkristna. Sen blir dom själva sjuka utan att ha en aning om varför.

Du jobbar själv på läkemedelsverket. Varför i helvete ska vi bekosta ett läkemedelsverk med skattepengar om ovanstående resonemang är så jävla bra?

Lägg ner skiten och gå med i jehovas så kommer alla till himlen.

:bonk: Idiot!

Inte för att jag vet vad du menar. Vad har mitt resonemang med LV att göra? Jag kan skilja på jobb och privat. Tänk på blodtrycket. Jag varnar för att använda läkemedel som passerat bäst före, samtidigt som jag vet att det inte ät farligt att använda det.Man måste kunna skilja på jobb och privat.

Macus 2012-10-15 23:34

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638184)
Inte för att jag vet vad du menar. Vad har mitt resonemang med LV att göra? Tänk på blodtrycket.

Läkemedel är ju bara till för dom som oroar sig för sjukdomar. Det är ju bara inbillat trams.

Ni borde byta namn till inbillnings- och tramsverket.

Iprenmannen 2012-10-15 23:47

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 638186)
Läkemedel är ju bara till för dom som oroar sig för sjukdomar. Det är ju bara inbillat trams.

Ni borde byta namn till inbillnings- och tramsverket.

Det är rätt lustigt. Bara för att man jobbar på LV, så kan man inte säga vad som helst. Då tror alla att man representerar LV i alla lägen som statstjänsteman. Man lever inte alltid som man lär. Fatta det!

F.ö vet jag nog mer än du hur det är att leva med sjukdomar.

Iprenmannen 2012-10-15 23:59

Fan vilka idioter det finns. Kom att tänka på 99-00 då jag skrev som fan på ett hembryggarforum och fyllde allas brevlådor med e-post. Många tyckte det var kul. Men så fick jag ett mejl från en snubbe som satt satt med i Domarkommittén, och som bad mig sluta skiva, för att jag var utbildad öldomare och inte borde babbla som jag gjorde. Där har vi idioterna.De som inte kan skilja på jobb och privat. Det var som att få en bajskorv i ölen, så jag slutade att skriva där. Men det tänker jag inte göra här.:bonk:

Iprenmannen 2012-10-16 00:10

Verkar som att Macus är på dåligt humör idag.

Iprenmannen 2012-10-16 00:17

Nu är dei inloggad. Undrar vad han vill?

dei 2012-10-16 00:31

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638196)
Nu är dei inloggad. Undrar vad han vill?

Kika lite. Hej på dig, eller er alla!:)

orat 2012-10-16 00:37

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 638182)

Det finns väl för helvete gul färg som inte är giftig som målarkluddarna på vuxendagis kan använda.

:bonk: idiot!

Nej. Närmsta gula med lite skjuts i, bereds av arsenik, svavel och lite kvicksilver (sant!).

Iprenmannen 2012-10-16 00:40

Citat:

Ursprungligen skrivet av orat (Inlägg 638198)
Nej. Närmsta gula med lite skjuts i, bereds av arsenik, svavel och lite kvicksilver (sant!).

Är det ett allvarligt problem?

orat 2012-10-16 01:47

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638200)
Är det ett allvarligt problem?

Själv använder jag ganska sparsamt med kadmiumfärger, men de gånger de används, är de oersättliga. Men visst går det att måla dem förutan, förfäderna gjorde ju det (kadmiumfärger kom i mitten på 1800-talet), men de dog som flugor av andra anledningar; pigment har alltid varit hälsofaror.

Jag önskar att inslaget om förhöjda kadmiumnivåer i avloppsvattnet från konstskolor hade satts in i något sammanhang och fått lite proportioner. Hur stort är problemet ijenkligen? Jag vet inte. Minns att jag en gång snackade med en kille från SAKAB. Han tyckte konstnärernas spill av kadmium var en liten skitsak jämfört med all annan nerskräpning.

Kadmiumföreningarna det handlar om, kadmiumsulfid och kadmiumselenid, är ytterligt stabila, det är ju bl.a. därför de är populära som pigment, så de kan inte ställa till med så mycket i levande vävnad.

Macus 2012-10-16 06:38

Citat:

Ursprungligen skrivet av orat (Inlägg 638204)
Själv använder jag ganska sparsamt med kadmiumfärger, men de gånger de används, är de oersättliga. Men visst går det att måla dem förutan, förfäderna gjorde ju det (kadmiumfärger kom i mitten på 1800-talet), men de dog som flugor av andra anledningar; pigment har alltid varit hälsofaror.

Jag önskar att inslaget om förhöjda kadmiumnivåer i avloppsvattnet från konstskolor hade satts in i något sammanhang och fått lite proportioner. Hur stort är problemet ijenkligen? Jag vet inte. Minns att jag en gång snackade med en kille från SAKAB. Han tyckte konstnärernas spill av kadmium var en liten skitsak jämfört med all annan nerskräpning.

Kadmiumföreningarna det handlar om, kadmiumsulfid och kadmiumselenid, är ytterligt stabila, det är ju bl.a. därför de är populära som pigment, så de kan inte ställa till med så mycket i levande vävnad.

Om du läser på lite så inser du att det faktiskt är ett stort problem. Man har förbjudit all användning av tungmetallen kadmium, men gett konstnärerna ett undantag. Det undantaget kommer att tas bort eftersom folkhälsan är viktigare än kulören på konstnärernas tavlor.

Macus 2012-10-16 06:42

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 638193)
Fan vilka idioter det finns. Kom att tänka på 99-00 då jag skrev som fan på ett hembryggarforum och fyllde allas brevlådor med e-post. Många tyckte det var kul. Men så fick jag ett mejl från en snubbe som satt satt med i Domarkommittén, och som bad mig sluta skiva, för att jag var utbildad öldomare och inte borde babbla som jag gjorde. Där har vi idioterna.De som inte kan skilja på jobb och privat. Det var som att få en bajskorv i ölen, så jag slutade att skriva där. Men det tänker jag inte göra här.:bonk:

Man kan inte skilja på jobb och privat om man har en moral. Du kan inte på ett trovärdigt sätt hävda att sjukdomar är inbillning och samtidigt jobba på läkemedelsverket. Då får man nog hålla käften eller acceptera att bli kallad för hycklare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.

Drivs med: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.