Pratbyrån.se

Pratbyrån.se (http://www.pratbyran.se/index.php)
-   Under ytan (http://www.pratbyran.se/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Säg nåt dårå' II (http://www.pratbyran.se/showthread.php?t=4964)

Iprenmannen 2012-09-25 00:21

En artikel till.

"Det finns också studier som visar att vätsketillförsel under en fysisk aktivitet vid 80 procent av den maximala syreförbrukningen under 60 minuter inte påverkar prestationen signifikant, vare sig i tempererat eller i mycket varm och fuktig miljö [13]. Minskningen i prestation var lika stor efter 60 minuter hos dem som inte druckit något som hos dem som druckit vatten eller saltlösning"

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11357

Iprenmannen 2012-09-25 00:56

Kom att tänka på en gång då jag cyklade Uppsala-Norrtälje, 14 mil i 30 graders värme på en liter vatten och ett äpple. På hemvägen när jag hade 2 mil kvar, så gick pulsen ner till 40 så fort jag slutade trampa, vilket kändes obehagligt. Var då fruktansvärt törstig och kläderna helt vitrandiga av salt. Som tur var så låg det en kyrkogård inom nära räckhåll som jag stapplade mig in på och la mig under en vattenkran där. Med facit i hand, så drack jag för lite den gången.

Dolores Plym 2012-09-25 09:11

Så bara för att du läst artiklar om hur länge kroppen fungerar utan vatten så måste du cykla tills du är helt "slut"? Det är bättre att fylla på innan det blir vätskebrist.

Men du är kanske sån som köper sovsäck efter angiven extremtemperatur istället för komforttemepartur, bara för att SKA gå att överleva genom att ligga och huttra på extremtempen. Du kör förstås bil också till bensinmätaren är i botten innan du tankar.

Satyricon 2012-09-25 09:23

Jag brukar köra tills tanken är nästan slut, sen fyller jag på en skvätt, men inte för mycket eftersom det är dålig ekonomi att binda kapital i bensin.

Dolores Plym 2012-09-25 10:17

Det ser alltså ut såhär när ni är ute och kör http://www.youtube.com/watch?v=TuEdU_lrtZk

Iprenmannen 2012-09-25 11:06

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 636886)
Så bara för att du läst artiklar om hur länge kroppen fungerar utan vatten så måste du cykla tills du är helt "slut"? Det är bättre att fylla på innan det blir vätskebrist.

Men du är kanske sån som köper sovsäck efter angiven extremtemperatur istället för komforttemepartur, bara för att SKA gå att överleva genom att ligga och huttra på extremtempen. Du kör förstås bil också till bensinmätaren är i botten innan du tankar.

Det där var 1983, när jag tränade som en idiot och slarvade med kosten. Det hände några gånger innan jag bättrade mig. För det mesta tankar jag innan tanklampan tänds.

Satyricon 2012-09-25 12:20

Läser i Sydsvenskan att ett standardsamlag varar i sju och en halv minut. En av tio störs av sina grannars sexljud.

Dolores Plym 2012-09-25 12:22

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 636894)
Det där var 1983, när jag tränade som en idiot och slarvade med kosten. Det hände några gånger innan jag bättrade mig. För det mesta tankar jag innan tanklampan tänds.

14 mil nuförtiden är sånt som folk cyklar på söndagen för en kakfika, det är ju inte heller nån vidare bra kost. Dom brukar iaf ha vatten med sig. Det är nån ny trend att cykla på svettoturer för kakbufféer :)

Iprenmannen 2012-09-25 13:15

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 636898)
14 mil nuförtiden är sånt som folk cyklar på söndagen för en kakfika, det är ju inte heller nån vidare bra kost. Dom brukar iaf ha vatten med sig. Det är nån ny trend att cykla på svettoturer för kakbufféer :)

Det har hänt en del sedan 1983. När jag cyklade VR 1982 så var det 11700 anmälda, i år var det 23200. På den tiden var det sällan man stötte på nån hurtbulle ute på vägarna, det var mest andra tävlingscyklister som var ute och tränade man såg. Idag räcker det med att ge sig ut på en kort runda för att se en drös hurtbullar som är ute och tränar.

Satyricon 2012-09-25 14:54

”Ryanair-plan hade tillräckligt med bränsle.”

Tydligen är detta så ovanligt att det väcker rubriker i kapitalistpress.

William 2012-09-26 08:00

Nu skall jag sätta in en brasa i öppna spisen för det känns så rått inomhus.

Macus 2012-09-26 15:15

Citat:

Ursprungligen skrivet av William (Inlägg 636940)
Nu skall jag sätta in en brasa i öppna spisen för det känns så rått inomhus.

Vi får hoppas att din brasa tar sig.

:)

Foz 2012-09-27 11:31

Till orats uppbyggelse meddelas att han nu kan trampa omkring i XXLs nybygge i Limpköping, där han kan köpa idrotts- och andra onödigheter och nödigheter till Norska Priser.

orat 2012-09-27 18:04

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 637000)
Till orats uppbyggelse meddelas att han nu kan trampa omkring i XXLs nybygge i Limpköping, där han kan köpa idrotts- och andra onödigheter och nödigheter till Norska Priser.

Var där och kollade öppningsfestligheterna, men till min grämelse hade de inte kopierat grannens invigning, vilken skedde med dunkadunka, grillkorv och kaffe.

Grannen heter frexten "Elgiganten Megastore". Snart får vi en Media Markt också.

Foz 2012-09-27 19:39

Citat:

Ursprungligen skrivet av orat (Inlägg 637017)
Var där och kollade öppningsfestligheterna, men till min grämelse hade de inte kopierat grannens invigning, vilken skedde med dunkadunka, grillkorv och kaffe.

Grannen heter frexten "Elgiganten Megastore". Snart får vi en Media Markt också.

Felgiganten går ned vinst, juh.

Sen får ni en Original Äkta Applebutik?

Satyricon 2012-09-27 19:54

Idag har jag åkt äkta göteborgsk spårvagn. Det gör man baske mig inte varje dag.

Iprenmannen 2012-09-27 20:46

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637022)
Idag har jag åkt äkta göteborgsk spårvagn. Det gör man baske mig inte varje dag.

Det har jag inte gjort sedan dec. 1977. Men då åkte jag ofta.

Foz 2012-09-27 21:16

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637022)

Sist jag åkte en sån från Majorna satt en luggsliten, skäggig sjöman och sjöng. Sen sa han "Nu blir det vals" och drog fram ett munspel och fortsatte. Det var det gamla fina Göteborg.

Macus 2012-09-27 22:00

Sist jag åkte spårvagn så satt Sonja Hedenbratt längst fram. Hon klev av i Olskroken.

Foz 2012-09-27 22:14

Till skillnad från Stockholm åker kändisar spårvagn i Götet.

orat 2012-09-27 23:46

Jag försöker i möjligaste mån åka tunnelbana i Bengtsfors.

William 2012-09-28 07:46

Inte idag men igår genomgick jag en magnetröntgen, lite obehagligt eftersom jag lider lite av klaustrofobi.

Foz 2012-09-28 08:12

Citat:

Ursprungligen skrivet av William (Inlägg 637041)
Inte idag men igår genomgick jag en magnetröntgen, lite obehagligt eftersom jag lider lite av klaustrofobi.

Det är som att ligga i evakueringskapseln på Aniara.

Iprenmannen 2012-09-28 14:44

Snubben som skymtar bakom min högra axel fyller snart 50. Fick en inbjudan av hans fru idag. Blev lite förvånad eftersom vi knappt umgåtts de senaste 15 åren.

http://www.pratbyran.se/showpost.php...ostcount=19352

Iprenmannen 2012-09-29 01:32

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 637068)
Snubben som skymtar bakom min högra axel fyller snart 50. Fick en inbjudan av hans fru idag. Blev lite förvånad eftersom vi knappt umgåtts de senaste 15 åren.

http://www.pratbyran.se/showpost.php...ostcount=19352

Här är inbjudan. Har analyserat brevet länge. Efter att ha googlat en del på Katarina, så förstår jag. Har retuscherat en del. Vad säger detta brev om personen som skrivit det?

Macus 2012-09-29 07:03

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 637116)
Här är inbjudan. Har analyserat brevet länge. Efter att ha googlat en del på Katarina, så förstår jag. Har retuscherat en del. Vad säger detta brev om personen som skrivit det?

Det är inte hon som har skrivit detta. Man skriver inte om sig själv i tredje person singularis, om man inte har storhetsvansinne typ Julius Caesar. Troligtvis är det mannen själv som har skrivit inbjudan.

Iprenmannen 2012-09-29 10:39

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 637117)
Det är inte hon som har skrivit detta. Man skriver inte om sig själv i tredje person singularis, om man inte har storhetsvansinne typ Julius Caesar. Troligtvis är det mannen själv som har skrivit inbjudan.

Hon är utbildad förskolelärare, 3.5 år på U-a Univ. Hon har säkert bett en av deras tonåringar att skriva inbjudan.

Satyricon 2012-09-29 11:48

Sydsvenskans Macfantast Andreas Ekström, som manat till bojkott av Iphone 5, skriver en liten bagatell om lättkränkta Applefanboys, dessa underhållande prinsessor på ärten.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/ap...-enda-exempel/

Kjell Krage 2012-09-29 12:25

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637127)
Sydsvenskans Macfantast Andreas Ekström, som manat till bojkott av Iphone 5, skriver en liten bagatell om lättkränkta Applefanboys, dessa underhållande prinsessor på ärten.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/ap...-enda-exempel/

Det var fånigt skrivet.
Det finns en adapter som man kan använda om man vill ha sina gamla grunkor på nya iPhonen.
När jag körde taxi så var jag tvångskommenderad att använda Nokiatelefoner. Jag har tre olika laddare för Nokia i en låda, alla tre är olika. Så gnället om ny kontakt på iPhone är en aning överdrivet.
Nya standarden för banantelefoner är micro-USB, men se det duger inte inte åt iPhone om man ska kunna synka med kabel.
Den nya kontakten är en klar förbättring, den går bara att sätt i på ett sätt, den är mindre och risken för att det ska komma skit och ludd i kontakten är mindre. Micro-USB en en klen liten skitkontakt som är lätt att ha sönder, både att ha av kontakten på sladden och att förstöra den som sitter i apparaten. Man måste ha lupp för att se hur man ska stoppa i kontakten. Skit på vanligt peze-vis.
En del vill gnälla bara för att det ska gnällas.
I synnerhet folk med bajsbruna "dirrelurar" som känner sig akterseglade.

Foz 2012-09-29 12:53

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 637116)

Thomas *****?

Macus 2012-09-29 13:08

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 637128)
Det var fånigt skrivet.
Det finns en adapter som man kan använda om man vill ha sina gamla grunkor på nya iPhonen.
När jag körde taxi så var jag tvångskommenderad att använda Nokiatelefoner. Jag har tre olika laddare för Nokia i en låda, alla tre är olika. Så gnället om ny kontakt på iPhone är en aning överdrivet.
Nya standarden för banantelefoner är micro-USB, men se det duger inte inte åt iPhone om man ska kunna synka med kabel.
Den nya kontakten är en klar förbättring, den går bara att sätt i på ett sätt, den är mindre och risken för att det ska komma skit och ludd i kontakten är mindre. Micro-USB en en klen liten skitkontakt som är lätt att ha sönder, både att ha av kontakten på sladden och att förstöra den som sitter i apparaten. Man måste ha lupp för att se hur man ska stoppa i kontakten. Skit på vanligt peze-vis.
En del vill gnälla bara för att det ska gnällas.
I synnerhet folk med bajsbruna "dirrelurar" som känner sig akterseglade.

Den har även den lilla egenheten att den inte är lika lätt att kopiera. Ett effektivt sätt att stoppa olicensierade tillbehör.

Satyricon 2012-09-29 13:30

Nä, om man skulle gå ner till araben och köpa en varm croissant?

Iprenmannen 2012-09-29 17:33

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637151)
Nä, om man skulle gå ner till araben och köpa en varm croissant?

Har inte ditt Lidl börjat med nybakade croissanter än?

Satyricon 2012-09-29 17:44

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 637162)
Har inte ditt Lidl börjat med nybakade croissanter än?

Tyvärr inte, det är en skandal utan like. Ingen av Lidl-butikerna i centrala Malmö har bageridel. Närmaste är på vägen mot Bulltofta. Lidl i Kalmar har inte heller bageri.

Satyricon 2012-09-29 17:46

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637163)
Tyvärr inte, det är en skandal utan like. Ingen av Lidl-butikerna i centrala Malmö har bageridel. Närmaste är på vägen mot Bulltofta. Lidl i Kalmar har inte heller bageri.

Men Lidl Norra Fäladen i Lund har bageri. Jag var där i söndags och upptäckte att en snygg brud som tidigare arbetat på ett Lidl i Malmö nu arbetade på Lidl i Lund.

Foz 2012-09-29 18:06

1 bifogad(e) fil(er)
At my age I need glasses

Iprenmannen 2012-09-30 13:59

Nu är barren ovanför oss till salu för 1.350.000. Visning pågår. Vi köpte vår lgh för 75 papp 1990.

Foz 2012-09-30 18:13

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 637222)
Nu är barren ovanför oss till salu för 1.350.000. Visning pågår. Vi köpte vår lgh för 75 papp 1990.

Då är du så rik att du kan bjussa PB på en nytt modem, juh.

Dolores Plym 2012-10-01 17:53

I dag körde en civilpolis upp bredvid mig och påpekade att jag måste cykla på cykelbanan, som jag just lämnat, för att det inte gick att komma fram på grund av lattemammor med barnvagnar i bredd och pensionärer som rullade runt med rollatorer.

Macus 2012-10-01 18:51

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 637298)
I dag körde en civilpolis upp bredvid mig och påpekade att jag måste cykla på cykelbanan, som jag just lämnat, för att det inte gick att komma fram på grund av lattemammor med barnvagnar i bredd och pensionärer som rullade runt med rollatorer.

Barnvagnarna får väl hålla sig på barnvagnsbanorna och rollatorena på rollatorsbanorna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Drivs med: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.