Pratbyrån.se

Pratbyrån.se (http://www.pratbyran.se/index.php)
-   Under ytan (http://www.pratbyran.se/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Säg nåt dårå' II (http://www.pratbyran.se/showthread.php?t=4964)

Kjell Krage 2011-07-23 21:16

1 bifogad(e) fil(er)
Halv stång på Torget.

Iprenmannen 2011-07-23 21:31

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 597721)
Jag tycker inte alls att det är skönt eller bra/bättre/bäst.

"En ny hotbild har fötts och en ny debatt kommer" skriver Bo Inge Andersson på SVT Text (sid 166)

freja 2011-07-23 21:40

Nä nu ska jag gå tebax till Snökatten, saknar badbollarna. ;)

Foz 2011-07-23 21:51

Svt har den goda smaken att ersätta Hipp Hipp med direktsändning från NRK.

Foz 2011-07-23 21:54

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 597666)
Nu sitter det ett par glajjer längst till vänster i Safari.

Oootrooooligt fiffigt.

Cygni 2011-07-23 22:51

Den 2 Oktober har Ian Anderson konsert på konserthuset i Malmö. Han kommer att köra sina sologrejer som låter mer som klassisk musik.
Man får nog köpa en biljett när de släpps.

Kjell Krage 2011-07-24 01:00

Här mördarnorrbaggens manifest, som han skrivit under ett anglofierat hiitepånamn.
En PDF på styvt 10 MB.

Klicka här, den som vill och orkar.

Kjell Krage 2011-07-24 01:17

Helsjuka bilder i slutet av dokumentet.

Foz 2011-07-24 02:54

Det är ju 10,7 MB

freja 2011-07-24 07:44

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 597790)
Det är ju 10,7 MB

KK skrev " Här mördarnorrbaggens manifest, som han skrivit under ett anglofierat hiitepånamn.
En PDF på styvt 10 MB."

Ibland förstår jag inte syftet med dina inlägg och detta är ett av dem. KK hade ju redan förvarnat om att det rörde sig om en stor fil.:confused:

Kjell Krage 2011-07-24 10:02

Gissa vad hela Godmorgon världen i P1 handlade om idag.

Kjell Krage 2011-07-24 10:13

Och Klingan är tydligen alldeles för skojigt för att få sändas i P2 idag.

Dolores Plym 2011-07-24 10:14

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 597805)
Och Klingan är tydligen alldeles för skojigt för att få sändas i P2 idag.

Vi ska lida i flera veckor framåt. Allt ska vara tråkigt.

Foz 2011-07-24 11:28

Citat:

Ursprungligen skrivet av freja (Inlägg 597793)
KK skrev " Här mördarnorrbaggens manifest, som han skrivit under ett anglofierat hiitepånamn.
En PDF på styvt 10 MB."

Ibland förstår jag inte syftet med dina inlägg och detta är ett av dem. KK hade ju redan förvarnat om att det rörde sig om en stor fil.:confused:

OK, såg inte att KK skrivit det, men vad jag ville påpeka var att det var ett omfattande dokument. Nedladdningen tog sin tid.

Kjell Krage 2011-07-24 11:30

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 597808)
OK, såg inte att KK skrivit det, men vad jag ville påpeka var att det var ett omfattande dokument. Nedladdningen tog sin tid.

Hade du inte tjöpt nya glasögon?
Ditt påpekande var onödigt eftersom jag redan skrivit att det var på drygt 10 MB.

Foz 2011-07-24 11:32

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 597806)

Hade det hänt i Finland hade vi väl fått lida i åratal, om Sverige hade måst följa efter. Åk inte till Finland under påsken om ni har tänkt stoj och glam, ty endast klassisk musik må spelas och allvarliga saker dryftas. Åtminstone förr. En kompis och jag åkte till Helsingfors, förr. Allt var stängt och pianisten i hotellbaren spelade enbart musik typ Chopins sorgemarscher.

Macus 2011-07-24 11:33

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 597806)

Stackars lilla dig. Men du har ju ingen TV, så du slipper att ta del av sorgearbetet. Du kan väl leka med dig själv så länge.
:mad:

William 2011-07-24 11:35

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 597811)
Åk inte till Finland under påsken om ni har tänkt stoj och glam, ty endast klassisk musik må spelas och allvarliga saker dryftas. Åtminstone förr. En kompis och jag åkte till Helsingfors, förr. Allt var stängt och pianisten i hotellbaren spelade enbart musik typ Chopins sorgemarscher.

Så var det ju i Sverige också, och speciellt på Långfredagen. Radio oc teveprogrammen var dödstråkiga.

Dolores Plym 2011-07-24 11:37

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 597812)
Stackars lilla dig. Men du har ju ingen TV, så du slipper att ta del av sorgearbetet.

Jag kanske läser nyheter på det där internet och hör på radio, men där är också fullt med Norge. Det är svårt att komma undan. Pajas.

Kjell Krage 2011-07-24 11:43

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 597815)
Jag kanske läser nyheter på det där internet och hör på radio, men där är också fullt med Norge. Det är svårt att komma undan. Pajas.

Jag har för mig att du har en Eye-TV till Macen också. Hade i alla fall.

Dolores Plym 2011-07-24 11:44

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 597818)
Jag har för mig att du har en Eye-TV till Macen också. Hade i alla fall.

Det har jag, men den är inte igång så ofta.

Macus 2011-07-24 11:47

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 597815)

Pajas kan du vara själv. Det är inte meningen att man ska komma undan.
Har så många unga människor blivit dödade så är det allas förbannade skyldighet att stanna upp och tänka efter. Man kan inte bara gå vidare och roa sig själv utan att reflektera över det som har hänt.

Men det är kanske svårt att ta till sig andras olycka när man bara tänker på sig själv?

Kjell Krage 2011-07-24 11:47

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 597820)
Det har jag, men den är inte igång så ofta.

Jag har min mest till att spela in program som jag vill spara.

Foz 2011-07-24 12:18

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 597823)
Har så många unga människor blivit dödade så är det allas förbannade skyldighet att stanna upp och tänka efter. Man kan inte bara gå vidare och roa sig själv utan att reflektera över det som har hänt.

Men det är kanske svårt att ta till sig andras olycka när man bara tänker på sig själv?

Å andra sidan - i Norge nu 92 döda.

I Sverige tar ca 1500 personer livet av sig på olika sätt per år. Många - de flesta - gör det därför att de inte får vård. Jag vet fall där ungdomar uppmanats att koma tillbaka till vården efter ett par månader - och de har då hunnit ta sitt liv under den tiden.

Från SPES hesida
(http://www.spes.nu/index.php/resurse...-sjaelvmord-i- Sverige)

1 500 personer dör varje år till följd av suicid.
Var 6:e timma tar en person sitt liv
Varje år dör över tre gånger så många i suicid som i trafiken.
suicid är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-44 år.
20% av alla dödsfall i åldersgruppen 15-44 orsakas av suicid.
Varje suicid kostar samhället 18,6 milj kronor. (WHO har beräknat det till 2,5 milj dollar. Se nedan)
Samhällets kostnader för suicid är mer än 74 miljarder kr/år.
Räddningsverket har gjort kalkylen på samhällets kostnader för suicid.
Rapporten finns på Räddningsverkets hemsida. Klicka här.

Detta pågår hela tiden men får inga rubriker om inte t ex en hund hamnar under den som hoppar från åttonde våningen.

freja 2011-07-24 12:45

Men herregud, det går inte att jämföra sådana här händelser, det blir ju helt absurt. Sluta genast upp med det.

orat 2011-07-24 13:26

Citat:

Ursprungligen skrivet av Macus (Inlägg 597823)

Efterslängen var onödig, va? Människor fungerar på olika sätt, somliga behöver bearbeta en sådan här händelse. andra känner sig kvalmiga. Ingen anledning att börja bråka på ett personligt plan över sådant.

Själv hör jag nog till de halvkvalmade; sådana här händelser är stora och läskiga nog att fånga min uppmärksamhet, men bägaren fylls ganska hastigt av repetitiv rapportering, särskilt när fakta är genomtröskade och media övergår till att berätta hur alla känner sig.

Jag kan i sammanhanget toppa Foz suicidjämförelse med att 16000 barn dör av svält, dagligen. Det kan inte jämföras och ger, i sin vardaglighet, ingen nyhetskittling, ingen bild av mörkret. Vi får gå till Utøya för Natten.

Macus 2011-07-24 15:27

Jag tycker att det är fullständigt respektlöst att beklaga sig över nyhetsrapporterongen och att det är ingen som vill gå ut och festa.
Skriver man så på ett diskussionsforum så får man räkna med att man får kritik på det personliga planet. Denna brist på empati är på väg att bli en folksjukdom.

Foz 2011-07-24 15:37

Citat:

Ursprungligen skrivet av freja (Inlägg 597838)
Men herregud, det går inte att jämföra sådana här händelser, det blir ju helt absurt. Sluta genast upp med det.

Jämföra? Jag jämför inte. Däremot kan man sätta in saker i sammanhang.

Det dör fler människor varje dag för att man inte gör någonting.
Däremot vill man kanske inte veta av det är så.

Det sköts lika många på Sri Lanka, både civila och rebeller per dag ibland, men det gav inga störa rubriker här i väst. Inte heller bussar med civila som utsattes för Claymorebombattacker skrevs det om här. Intresset avtar med avståndet.

http://en.wikipedia.org/wiki/M18_Claymore_mine

> orat - Håller med dig. Just nu på Afrikas Horn. Jag har en stående månadsöverföring till Läkare utan gränser.

Har ni?

Satyricon 2011-07-24 19:04

AIK suger.

gäst 2011-07-24 19:22

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 597879)
AIK suger.

Nej.

William 2011-07-24 20:19

Återkommer förmodligen i morgon, för nu skall jag läsa i boken jag håller på med fast den är mycket knepig.

Foz 2011-07-24 22:27

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 597809)
Hade du inte tjöpt nya glasögon?
Ditt påpekande var onödigt eftersom jag redan skrivit att det var på drygt 10 MB.

Jo, men de måste kompletteras med terminalglasögon för lite längre distans. Jag har fått en konstig astigmatism i vänster öga, så jag kan till skillnad från normalseende se dubbelt med bara ett öga. Jag ser saker trefaldigt, och det är lite irriterande för det blir oskarpt.

Kjell Krage 2011-07-24 22:41

Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 597905)
Jo, men de måste kompletteras med terminalglasögon för lite längre distans. Jag har fått en konstig astigmatism i vänster öga, så jag kan till skillnad från normalseende se dubbelt med bara ett öga. Jag ser saker trefaldigt, och det är lite irriterande för det blir oskarpt.

Har du testat med tricket cmd och + för att zooma i Safari och Firefox? Funkar även i Mail.
Man zoomar tebax med cmd och -
Bra om det är plottrigt.

Foz 2011-07-24 23:09

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 597906)
Har du testat med tricket cmd och + för att zooma i Safari och Firefox? Funkar även i Mail.
Man zoomar tebax med cmd och -
Bra om det är plottrigt.

Jodå, men det hjälper inte så mycket. Tar till det bara när det är riktigt liten text.

Kjell Krage 2011-07-24 23:21

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen skrivet av Foz (Inlägg 597912)
Jodå, men det hjälper inte så mycket. Tar till det bara när det är riktigt liten text.

Vid maximal zoom blir det rätt stort.

Dolores Plym 2011-07-24 23:25

I dom flesta webbläsare (t.e Safari och Firefox) går det också att ställa in en minsta storlek på tecknena, så att det aldrig blir mindre än så. Dra upp reglaget till 24 så blir det alltid stort och fint.

Kjell Krage 2011-07-24 23:57

Nu går jag och lägger mig.
Gnatt.

orat 2011-07-25 00:05

Citat:

Ursprungligen skrivet av Kjell Krage (Inlägg 597918)
Nu går jag och lägger mig.
Gnatt.

Tunnis.

William 2011-07-25 07:07

1 bifogad(e) fil(er)
Det märks att dagarna blir kortare och kortare.

William 2011-07-25 08:13

2 bifogad(e) fil(er)
Fick precis nu ett reklamblad från Rusta. Verkligen rea, här är ett par exempel.
Men inget jag är spekulant på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:48.

Drivs med: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.