handdator

Visa fullständig version : Hur lär man sig ett nytt språk enklast?

Desolator
2006-10-12, 23:51
Börjar så smått att återta mina självstudier i japanska men har inte riktigt kommit på ett bra studiesätt. Jag har Oxford's första kurs i japanska som består av en bok och en drös cd-skivor som man lyssnar på och sen svarar på några frågor i boken. Jag har också fått "The Rosetta Stone"-programmet som är det språkprogram som konsulat och liknande ger sina anställda för att snabbt lära sig grunderna i ett språk. Ytterst finurligt faktiskt.. man ser 4 bilder, en talröst säger vad det heter och så får man efter ett tag försöka klicka på rätt bild när man hör ordet etc.. )

Tror ni det är bra att blanda dem från dag till dag eller ska man "göra klart" en av dem och sen gå till den andra? Det bästa vore ju helt klart om man kände en japan i närheten man kunde prata med lite smått och lära sig men det det gör jag trist nog inte.. :/

så har ni några tips eller så hur man "lättast" lär sig grunderna i ett nytt språk? Att plugga grammatik tror jag inte på för då hakar man upp sig på glosor och böjningar, något jag struntat totalt i när jag lärde mig engelska som nu övertagit rollen som modersmål för mig. (tänker helt på engelska t.ex) Då funkar det bättre att "höra" hur språket byggs upp. Iallafall för mig, kan tänka mig att det varierar rätt rejält från person till person.

Desolator
2006-10-12, 23:53
glömde nämna förresten att förra gången jag pluggade det så kom jag så långt att jag kunde snappa upp rena meningar ur japanska filmer.. :D men det glömdes rätt snabbt när jag la av.. :(

dei
2006-10-12, 23:56
Mera japansk film, japansk musik och, hur dumt det än låter, barnböcker på japanska. Kan finnas på bibblan. Vill duprata så prova med att sätta en lapp på högskolan om att du vill träna, borde finnas någon där som kan språket. Såg folk som gjorde så får att lära sig svenska tyska osv när jag var där senast.

Desolator
2006-10-12, 23:58
barnböcker var ju en lysande idé. :) Ska prova med det för att komma igång igen.

Macus
2006-10-13, 00:16
Enklast är väl om man föds som japan i en japansk familj.

nixon™
2006-10-13, 00:34
Bli ihop med en japansaka. och flytta till japan.. Föresten Koreanska är väl lite hippare...

Foz
2006-10-13, 07:52
Tror ni det är bra att blanda dem från dag till dag eller ska man "göra klart" en av dem och sen gå till den andra? :/
Lär på samma sätt som barn. I flerspråkiga miljöer blandar de först hejvilt, men sen utkristalliseras repektive språk som ett eget.

Troca
2006-10-13, 08:32
barnböcker var ju en lysande idé. :) Ska prova med det för att komma igång igen.

Våra utbytesstudenter blir utsatta för Bamse. Vår Japanska (från Okinawa) lärde sej svenska på tre månader.

Foz
2006-10-13, 09:14
barnböcker var ju en lysande idé. :) Ska prova med det för att komma igång igen. Osså har du tusentals mangaserier....

OrlandoPirate
2006-10-13, 09:37
Repetera och repetera.... D tjatar våra lärare på!!!
( Har själv haft japanska i ett år) Watashi no namae wa Louise desu...=)

OrlandoPirate
2006-10-13, 09:40
Tycker man förresten att d e kul med språk o har lätt att lära sig, så underlättar d ju en del...

Foz
2006-10-13, 09:45
Jag har förstått att det underlättar om man är musikalisk när man ska lära sig språk...

Satyricon
2006-10-13, 12:59
Se ”Lost in Translation” så kommer du på andra tankar.

nixon™
2006-10-13, 22:16
Jag har förstått att det underlättar om man är musikalisk när man ska lära sig språk...
Du lär dig lättare utalet och intonationen.. gramatiken är det nog skit-samma med

dei
2006-10-13, 23:52
Du lär dig lättare utalet och intonationen.. gramatiken är det nog skit-samma med

En mig närstående som undervisat i tyska och matematik, hon menar att det var få elever som inte var duktiga i båda och de kunde vara jättedåliga på annat samtidigt. Samma sak gällde inte det som läste franska. Så språk kanske kan ha olika logisk uppbyggnad?

lobStar
2006-10-13, 23:55
När jag bodde i österrike tog det bara nån vecka innan jag förstod vad lärare sade och menade, några veckor innan jag kunde prata med andra, och nån månad innan jag vågade öppna munnen själv. Jag är rätt bra på grammatik, men har ett förjävligt uttal, kan kanske skyllas på stället jag bodde på dock. :p

Exodus
2006-10-14, 00:09
Ja, det bästa är väl att resa till landet där man vill lära sig språket, tala så gott det går utan att skämmas...efter några veckor kan man det hyfsat, efter någon månad kan man det flytande.

Pelle Sanslös
2006-10-14, 00:11
Ja, det bästa är väl att resa till landet där man vill lära sig språket, tala så gott det går utan att skämmas...efter några veckor kan man det hyfsat, efter någon månad kan man det flytande.
Drottning Silvia har ju bott här i 30-40 år, hon kan inte prata flytande svenska. I alla fall inte vad jag kallar flytande svenska.

Exodus
2006-10-14, 00:18
Drottning Silvia har ju bott här i 30-40 år, hon kan inte prata flytande svenska. I alla fall inte vad jag kallar flytande svenska.
Jag pratar om allmänt språkbegåvade.

DPK
2006-10-14, 00:20
Anser du att man inte talar flytande om man har en brytning?

Exodus
2006-10-14, 00:23
Hon talar inte flytande även om hon bryter.
Jag har också bott här lika länge som hon har gjort men jag bryter inte, iaf inte vad jag vet, och jag talar flytande också...tror jag.

Pelle Sanslös
2006-10-14, 00:58
Jo, det kan man göra. Jag känner många utlänningar som talar flytande svenska och som har bott här betydligt kortare tid än drottning Silvia och som har brytning, men ändå talar flytande.
Skillnaden är att drottning Silvia inte talar flytande, hon stannar ofta upp och fyller i med ord på tyska eller engelska, när man av en händelse råkar se eller höra en intervju med henne.
jag har en tysk f d arbetskamrat, han pratade flytande svenska efter tre år här, nu har han bott här i sex år och man hör knappt någon brytning alls. Men han svär på tyska när han är förbannad.